Disney, Everglades, Sea World & The End - Reisverslag uit Boven-Leeuwen, Nederland van Thomas en Nicol - WaarBenJij.nu Disney, Everglades, Sea World & The End - Reisverslag uit Boven-Leeuwen, Nederland van Thomas en Nicol - WaarBenJij.nu

Disney, Everglades, Sea World & The End

Door: Nicol en Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas en Nicol

18 Juni 2016 | Nederland, Boven-Leeuwen

Donderdag 26 mei
Het wekkertje gaat weer lekker vroeg, want om 7 uur staan we al bij de bushalte. We zijn keurig op tijd, maar helaas staan we toch nog ruim een kwartier op de bus te wachten omdat hij te laat was. Met de auto zou het 17 minuten rijden zijn vanaf de camping naar Disney, maar dan betaal je je scheel aan de parkeerkosten. Vandaar dat we de bus pakken. Die doet er echter wel 1 uur en 10 minuten over. Dat nemen we dan maar voor lief. Eenmaal bij het Ticket and Transit Center kunnen we bij de kassa meteen onze kaartjes ophalen, we krijgen 2 mooie pasjes als entree bewijs. Hiervandaan pakken we de monorail naar Disney’s Magic Kingdom. We pakken een kaart van het park bij de ingang om te bekijken wat we allemaal willen doen. De Jungle Cruise was erg grappig, vooral door de gids die de ene na de andere pun d'r uit gooide. Het is erg warm vandaag en het lijkt alsof heel Amerika het een goed idee vond om vandaag naar Disney te gaan. Overal staan lange wachtrijen en het is puzzelen om de kortste wachtrijen te vinden. Dit kunnen we doen met de Disney App waar we ook opstap tijden kunnen reserveren waarbij je door de Fast Lane kan. Het park is duidelijk vooral georiënteerd op kinderen. Alle attracties zijn redelijk mild. Neemt niet weg dat ze wel leuk zijn om te doen! Bij veel attracties vinden we de wachtrij zelfs leuker dan de attractie zelf. Bij Under the Sea (van de Kleine Zeemeermin) zitten namelijk heel veel aquaria en bij de attractie van Winny the Pooh staan allerlei leuke speeltoestelletjes waar kinderen zich kunnen vermaken tijdens het wachten (en wij vermaken ons door hiernaar te kijken, cute kindjes!). ’s Avonds eten we wat lekkers bij een van de restaurantjes in het park en als het goed donker is genieten we van de ongelooflijk grote en indrukwekkende vuurwerkshow rond het kasteel van Doornroosje.

Vrijdag 27 mei
Vandaag rijden we naar het zuiden van Florida om het natuurpark The Everglades te bezoeken. De rit daar naartoe is zo’n 6 uur. Bij Miami belanden we in de file… Tegen 20:00 komen we aan op de camping helemaal in het zuiden van het park. We zien ongelooflijk veel insecten door de lucht vliegen. Uitstappen lijkt ons geen pretje. Toch moeten we er uit om ons in te schrijven op de camping. Er is namelijk geen ranger bij de receptie na vijf uur, dus je moet een envelop pakken, daar je gegevens op schrijven en de envelop met geld terug stoppen in de brievenbus. We vragen ons af of er wel een ranger is in dit seizoen (het is namelijk het regenseizoen) omdat het zo ontzettend rustig is. Uiteindelijk besluiten we toch de envelop te pakken en doet Thomas nog een poging om het bord met de campeerplekken te bekijken, maar dit is tevergeefs. Er zijn te veel muggen en steekvliegen die om je heen zwermen als je naar buiten gaat. Uiteindelijk moet Nicol ’s avonds nog naar de wc, ook dit is geen pretje. Zo hebben we de deur een keer of vier open gehad, wat resulteerde in zo’n 60 muggen in de camper. Nu kun je zeggen, dat is overdreven, maar dat is het in dit geval echt niet. We hebben voor het slapen gaan nog een tijdje muggen doodgemept, maar konden ze op een gegeven moment niet echt meer vinden (te donker en te moe), dus zijn we maar gaan slapen. Een tip voor iedereen die naar de Everglades wilt en daar wilt camperen, ga in de winter (of in ieder geval het droge seizoen) want het regenseizoen is met de muggen bepaald geen pretje.

Zaterdag 28 mei
Thomas is al vanaf half zeven wakker, omdat hij niet kan slapen met alle muggen in de camper. Hij begint ze te killen en is meteen wakker. Nicol blijft doorslapen, terwijl Thomas door de hele camper loopt om de muggen te vangen. Om kwart over acht is het rustiger en hoort Thomas geen of weinig muggen meer en gaat terug in bed liggen. Kort hierna staan we op en gaan we ontbijten. We zijn een beetje sceptisch ten opzichte van het openen van de deur, maar willen toch graag naar het visitor center om te kijken of er nog tours te doen zijn. Het blijkt nu mee te vallen met de insecten, omdat de zon al schijnt en het warmer en droger is dan gisteravond. Dat wil niet zeggen dat er geen muggen zijn, maar wel dat je niet meteen twintig muggen op je hebt zitten. We krijgen wat informatie bij het visitor center en besluiten om de backcountry tour te doen, waarbij je door de mangroves op zoek gaat naar alligators en krokodillen. We zien in de haven al een krokodil van 2,5 meter, maar hij ging ervandoor voordat we een foto konden maken. Tijdens de tour zien we nog drie jonge krokodillen, ze zijn moeilijk te zien, maar de gids heeft ze toch gevonden. Ook zien we nog een osprey en een hoop vissen. We krijgen een mooie uitleg over de verschillende planten en bomen in het moeras en nog wat tips over hikes die niet volzitten met muggen. We gaan nog een van deze hikes doen, want we willen graag nog wat krokodillen en alligators zien. De hike is mooi aangelegd, over houten steigers loop je over een soort grasveld in een meer met open plekken, maar helaas ook hier geen krokodillen of alligators. Wel een hele grote kleurrijke sprinkhaan. Het begint opeens heel erg hard te regenen en onweren en we lopen terug naar het ranger station waar net een praatje over de krokodillen en alligators begint. Hier horen we dat in het droge seizoen het meer opdroogt, waardoor er poelen blijven staan en de krokodillen en alligators op de zandbanken en oevers liggen. Dus dan zijn ze ook veel makkelijker te vinden. Als de regen minder wordt, lopen we terug naar de camper en rijden we langs Miami, niet er doorheen want daar is het al te laat voor. We besluiten te stoppen in Fort Pierce waar we op een KOA overnachten.

Zondag 29 mei
Vanuit Fort Pierce is het niet zo lang meer rijden terug naar Orlando. We staan weer op de camping waar we een paar dagen terug ook stonden. Hier laten we onze propaan tank bijvullen en vragen we naar een goede wasserette voor campers. Daar aangekomen lijkt de doorrijhoogte toch net iets te laag voor onze camper. Er hangt zo’n bord aan kettingen om je te waarschuwen voor de hoogte. Heel voorzichtig rijden we tot aan dit bord en het lijkt toch wel te kunnen! We tikken het bord nèt aan met de airconditioning die bovenop de camper zit. Het plafond is hoger dan het bord, dus we kunnen er precies in. Hier geven we onze wasbeurt en na 18 dollar is de camper vrij van alle vliegenlijkjes en glimt hij weer van top tot teen. De camper is natuurlijk best hoog en als je daar met een hogedruk spuit overheen gaat krijg je zelf ook de volle laag, Thomas was daarom zelf ook lekker schoon geworden (lees: doorweekt). Ach ja, de camper is goed schoongemaakt om hem overmorgen in te kunnen leveren. We rijden weer terug naar de camping en ’s avonds bakken we weer twee gigantische pizza’s op de barbecue. Net als we ons buikje rond hebben gegeten gaat het lekker regenen en onweren. Goede timing!

Maandag 30 mei
Vandaag zijn we 5 jaar samen! Om dit te vieren gaan we vandaag naar Sea World. We besluiten om vandaag wel met de camper te rijden, omdat de bus er twee uur over doet. Het is wel iets duurder, maar in plaats van om half zes op te staan, kunnen we nu om zeven uur opstaan. Dat vinden we toch iets fijner. In Sea World aangekomen denken we dat het het slimst is om eerst de shows te gaan bekijken en daarna pas de attracties te gaan doen. We beginnen met de dolfijnenshow, waarbij ze een hele show opvoerden met acteurs en eigenlijk vrij weinig met de dolfijnen. Natuurlijk wel wat trucs, maar wij vonden de show in het Dolfinarium wel wat spectaculairder. De bruinvissen voor de show waren wel erg leuk! Na deze show was de eerstvolgende show die van de zeeleeuwen. Hiervoor was een decor gemaakt alsof je op een highschool was en de zeeleeuwen nog wat vakken af moesten maken om te slagen. Deze show was erg grappig (ook met een leuke otter). Nadat we bij deze show geweest waren, is het natuurlijk tijd voor dé attractie van Sea World: de show met de Orca’s. Hij is omstreden, maar toch wel heel erg indrukwekkend en mooi. Om deze magnifieke dieren van zo dichtbij te zien en ze hele mooie trucs te zien doen is echt de moeite waard. We hebben vantevoren ook al een diner gereserveerd waarbij je naast een van de bassins waar de orca’s kunnen zwemmen zit te eten. Daar hebben we nu al zin in, wat een fantastisch mooie dieren. Bij de attracties zijn ook wachtrijen, maar deze zijn echt een stuk minder lang dan in Disney World. Vanwege dreigend onweer werden sommige attracties even stilgelegd, maar we hebben uiteindelijk alle attracties kunnen doen. Deze attracties waren leuker dan die in Disney, ze zijn wat uitdagender en minder op kleine kinderen gericht. Ook zijn we nog in een aquarium met haaien geweest en in een gebouw waar dieren van de noordpool leven (beluga’s, walrussen en zeehonden) en ook een voor de zuidpool met vier soorten pinguïns. Het was heel erg leuk om deze dieren te kunnen bekijken (wel een beetje koud, want de luchttemperatuur werd op 0˚ C gehouden voor de dieren). Hierna was het tijd om te gaan eten. We waren schijnbaar al een beetje laat, want het zat al redelijk vol, maar we hadden een reservering dus we konden gewoon naar binnen. De behind the scenes show met de orca’s was net aan het beginnen toen wij binnen kwamen, dus we hebben eerst de show gekeken en daarna pas wat eten gehaald. Het was een buffet en het eten was lekker. Ook na de show bleven de orca’s in het bassin en hadden we een verbluffend uitzicht op de spelende orca’s. Ook buiten de shows laten ze hun kunstjes zien, wat erg leuk was om te zien. Na het eten hebben we nog een attractie (de wildwaterbaan) gedaan en nog een laatste rondje door het park gelopen en toen zijn we rustig naar de camper gegaan en terug gereden naar de camping. Morgen weer vroeg op om de camper nog van de binnenkant schoon te maken en in te gaan leveren.

Dinsdag 31 mei
We moeten de camper vandaag voor 11 uur inleveren. We staan dus weer op tijd op om de laatste dingetjes in te pakken en de camper daarna van de binnenkant een goede schoonmaakbeurt te geven. Als we daarmee klaar zijn rijden we eerst naar het hotel waar we de komende (en laatste nacht van onze reis) zullen overnachten. Hier leveren we alvast onze bagage af zodat we hier straks na het inleveren van de camper niet mee hoeven te zeulen. Dan rijden we nog langs een Goodwill (een tweedehands winkel) om onze spullen te doneren die we niet mee willen nemen naar Nederland, zoals onze deurmat, wasteiltje en wasrek. Vervolgens rijden we naar een benzinepomp om de benzine op hetzelfde peil in te leveren zoals we hem in Denver kregen. Als laatst rijden we door naar de Cruise America locatie, waar we de camper in moeten leveren. Eenmaal daar aangekomen beseffen we dat we alle papieren van de camper (het contract e.d.) in een tas bij het hotel hebben laten zitten. Stom! Gelukkig blijkt het geen probleem te zijn, Cruise America heeft een kopie voor ons. Het is nog even een gedoe en goed opletten dat we wel de juiste hoeveelheid borg terug krijgen, maar na 3x een nieuw bonnetje uitgedraaid te hebben (scheelde 150 dollar, altijd opletten dus) zijn we het met het bedrag eens en kunnen we de papieren ondertekenen. Dan is het inleveren een feit en het voelt toch wel een beetje gek om ons huisje daar achter te laten! We pakken de bus naar ons hotel, wat toch nog redelijk ingewikkeld blijkt. We zouden namelijk nog een heel eind (2 uur) moeten lopen. Na een verfrissende milkshake pauze (het is namelijk weer ergens in de 30 graden vandaag), besluiten we om eens een Uber (soort particulier taxi systeem) uit te proberen. Het eerste ritje is gratis en hier maken we dankbaar gebruik van. Tegen drieën komen we weer aan bij ons hotel, waar we lekker in onze hotelkamer neerploffen en de rest van de dag alleen maar series via onze laptop hebben gekeken. ’s Avonds laten we lekker lui een pizza bezorgen en kijken we nog meer series. Tijdens het kijken gaat dan ineens het brandalarm in het hotel af. We schrikken ons een hoedje en het alarm gaat zo ontzettend hard af dat het pijn doet aan je oren. We gaan naar buiten om te kijken wat er aan de hand is. Het regent en onweert al de hele avond dus we vermoeden dat er ergens de bliksem is ingeslagen. Andere gasten zijn ook hun kamer uit gekomen, maar niemand is in paniek. Ook wij zien nergens iets om van in paniek te raken. Er is geen rook, geen vuur, alleen heel veel regen. Ondertussen gaat het alarm nog steeds als een malle tekeer. Totdat een technisch mannetje van het hotel ons ineens passeert in de gang en vertelt dat hij de plek heeft gecontroleerd waar het systeem aangaf dat er een storing was, maar er is niets aan de hand volgens hem. Het systeem zal ergens wat door de bliksem zijn getriggerd en daardoor zijn afgegaan. De technische dude reset al snel het alarm en dan is het eindelijk weer stil. We keren terug naar onze kamers en kijken weer lekker verder onze series af en gaan voor de laatste keer naar bed op deze reis.

1 juni
We checken om 11 uur uit bij ons hotel en nemen dan weer een Uber taxi naar het vliegtuig. Super fijn dat we niet met al onze koffers hebben hoeven klungelen in de ene na de andere bus die we anders zouden hebben moeten nemen. We zijn nu wel ontzettend op tijd voor onze vlucht die pas om 17:00 vertrekt. De tussentijd vermaken we ons met nog meer series kijken via de wifi bij de gate. Na onszelf zo uren vermaakt te hebben en tussendoor nog wat te hebben gegeten bij een tentje op de luchthaven kunnen we eindelijk boarden. Nu is het echt afgelopen! Onze reis zit er op. We vliegen eerst naar New York, waar we overstappen op onze laatste vlucht naar Amsterdam. Wat een avontuur hebben we er op zitten! We hebben enorm genoten. Voor iedereen die zo’n reis overweegt te gaan doen, raden wij zeker aan een camper te huren, het is ons heel erg goed bevallen!